IDEA
REDAKCJA
NUMERY
WSKAZÓWKI
LISTA RECENZENTÓW
I PROCEDURA RECENZOWANIA
KONTAKT
|
Halina Robótka - Model
archiwum bieżącego w polskim prawie archiwalnym. Kilka
refleksji na temat
Refleksje nad modelem archiwum bieżącego w polskim prawie
archiwalnym zrodziły się na kanwie trzech aktów:
obowiązującej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym z
1983 r. (z późniejszymi zmianami), rozporządzeniu Ministra
Kultury w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej
klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu
przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów
państwowych oraz niepublikowanego zarządzenia Naczelnego
Dyrektora AP w sprawie prowadzenia przez archiwa państwowe
kontroli postępowania z materiałami archiwalnymi
wchodzącymi do państwowego zasobu archiwalnego.
Jedną z ważniejszych dzisiaj kwestii jest terminologia
rekomendowana przez akty prawne. Archiwiści muszą w
codziennej praktyce stosować się do obowiązujących
przepisów, pozostawiając na dalszym planie dotychczasowe
osiągnięcia naukowe. Z tych właśnie powodów tezaurus
pojęciowy musi być przedmiotem i ważną częścią prawa
archiwalnego. Podstawowym problemem jest określenie
terminów właściwych dla archiwów własnych aktotwórców.
Obowiązująca ustawa archiwalna ustanowiła terminy
"archiwum zakładowe" i "składnica akt" dla określenia
archiwów instytucji odpowiednio wytwarzających materiały
archiwalne i niewytwarzających materiałów archiwalnych.
Ograniczyła ich stosowanie jednak do instytucji
państwowych i samorządowych. W tej sytuacji zasadne wydaje
się przyjęcie - także przez prawo archiwalne - terminu
"archiwum bieżące" na określenie wszystkich archiwów
własnych instytucji.
Kolejnym problemem jest funkcjonująca w rzeczywistości -
na skutek nadinterpretacji obowiązujących przepisów -
możliwość tworzenia przez aktotwórców większej liczby
archiwów bieżących w ramach jednej instytucji. To
negatywne zjawisko, nieznajdujące uzasadnienie w
dotychczasowym dorobku archiwistyki, umożliwiające
rozproszenie materiałów archiwalnych i utrudniające nadzór
nad narastającym zasobem archiwalnym. Stan ten wymaga
poprawy i nowelizacji obowiązujących przepisów.
Zmiany wymaga także miejsce archiwów bieżących w
strukturze instytucji. Prawo archiwalne w zasadzie go nie
wskazuje, przez co ważne elementy systemu zarządzania
narodowym zasobem archiwalnym ukryte są w strukturach
organizacyjnych bardzo głęboko. Zdarza się, że archiwa
bieżące są nieobecne w oficjalnych dokumentach, nisko
sytuowane w hierarchii urzędniczej, ze wszystkimi
negatywnymi tego konsekwencjami. Nawet bez zmian w
ustawodawstwie, koniecznym jest informowanie o roli
archiwów bieżących w gromadzeniu, przechowywaniu,
opracowywaniu i udostępnianiu źródeł historycznych.
Zmiana pozycji archiwów bieżnych w strukturze instytucji
jest konieczna także z innego powodu. Te komórki
organizacyjne są predystynowane do tego, aby aktywnie
włączyć się w zarządzanie dokumentacja instytucji. Już
dziś archiwiści w nich zatrudnieni zaczynają zdobywać
wpływ na mechanizmy pracy biurowej.
Poza nowelizacjami podstawowych aktów prawnych, ważne dla
nowoczesnego stylu zarządzania archiwami bieżącymi jest
wprowadzenie standardów: organizacyjnego, technicznego i
procedur kontroli.
|