IDEA
REDAKCJA
NUMERY
WSKAZÓWKI
LISTA RECENZENTÓW
I PROCEDURA RECENZOWANIA
KONTAKT
|
Ewa Głowacka - Kierunki i cele
badań użytkowania bibliotek uniwersyteckich na świecie w
latach 1987-2000
Prezentowany materiał jest próbą zestawienia danych o
piśmiennictwie na temat prowadzonych na świecie badań nad
sposobami wykorzystania zasobów i usług bibliotek
uniwersyteckich, a celem analizy jest określenie
podstawowych kierunków tych badań oraz przedstawienie
informacji o praktycznym wykorzystaniu ich wyników.
Podstawą zbierania materiału była bibliografia analityczna
Library and Information Science Abstracts.
Badania użytkowania bibliotek uniwersyteckich prowadzono
na 5 kontynentach w około 40 krajach. Znakomita większość
z nich przypada na Stany Zjednoczone (94 pozycji), co
stanowi ponad 41% ogółu. Na poszczególnych kontynentach
prym wiodły Wielka Brytania, Japonia, Nigeria i Australia.
W 57 przypadkach badaniami objęto wszystkie grupy
użytkowników biblioteki (25% badań), 101 prac objęło
badaniami studentów (44%), 45 projektów badawczych
przeprowadzono wśród pracowników naukowo-dydaktycznych
(22%), a innych użytkowników (takich jak: niepełnosprawni,
imigranci) uwzględniono w 25 badaniach (11%). Wśród
zastosowanych w badaniach technik zbierania materiału
zdecydowanie przeważała ankieta (93 przypadki - ok. 41%),
następnie obserwacja (63 badania - ok. 28%), dalej
kolejno: wywiad (43 projekty - 19%), statystyka
biblioteczna (22 - 10%) oraz techniki mieszane (wywiad,
obserwacja i ankieta) - 6 przypadków. W jednym badaniu
proszono użytkowników o spisywanie relacji z przebiegu
poszukiwań w elektronicznych bazach danych.
Problematyka badań była zróżnicowana. Często obszar analiz
prowadzonych przez poszczególne biblioteki był rozległy i
obejmował jednocześnie wiele bardzo szczegółowych
zagadnień. Jednym z takich obszarów była relacja
użytkownicy - zbiory biblioteczne. Badania w tym zakresie
dotyczyły przede wszystkim wykorzystania zasobów
bibliotecznych, stopnia przydatności oferowanych źródeł w
zaspokajaniu potrzeb oraz ich dostępność w bibliotece.
Stosunkowo rzadko badano i publikowano informacje na temat
stopnia wykorzystania podstawowych rodzajów materiałów
bibliotecznych. Częściej badania dotyczą wykorzystania
wybranego rodzaju zbiorów - najpopularniejsza była tu
analiza częstotliwości udostępniania poszczególnych
tytułów czasopism. Innym z podejmowanych zagadnień
związanych z oceną zbiorów było również zbieranie opinii
użytkowników dotyczących adekwatności zbiorów danej
biblioteki uniwersyteckiej w stosunku do ich potrzeb oraz
ocen prowadzonej przez daną placówkę polityki gromadzenia
i selekcji zbiorów.
Kolejnym szerokim problemem badawczym podejmowanym
stosunkowo często było poznawanie motywacji korzystania z
usług danej biblioteki, a także preferowanych przez
użytkowników innych kanałów zdobywania informacji.
Znaczący zespół zagadnień badawczych stanowiły studia
dotyczące zwyczajów i zachowań użytkowników w bibliotece
oraz ich preferencji i oczekiwań dotyczących zasobów i
usług bibliotecznych, badania oceny jakości usług i
serwisów informacyjnych bibliotek przez użytkowników,
poziomu niepewności i zaniepokojenia wśród użytkowników
związanego z nieznajomością zasad funkcjonowania bibliotek
oraz badania roli komunikacji niewerbalnej w działalności
bibliotek.
Dokonując porównania problematyki badań użytkowników
bibliotek uniwersyteckich w ujęciu chronologicznym można z
kolei zaobserwować kilka tendencji. Pierwsza - to
nasilające się z czasem ukierunkowanie badań na relacje
użytkownik - system zautomatyzowany, co wynika z coraz
powszechniejszego wykorzystania technologii informacyjnych
i znacznego rozszerzenia elektronicznych zasobów
informacyjnych. Druga tendencja to coraz większe
zainteresowanie subiektywnymi ocenami użytkowników,
zwracanie uwagi na jakość obsługi, szczególnie jakość
pracy bibliotekarzy i zastosowanie np. metody badań
marketingowych SERVQUAL. Trzecia wyraźna tendencja -
szczególnie widoczna przy porównaniu okresu 1945-1986 z
latami 1987-2000, to wzrost liczby badań dotyczących
motywacji poszukiwań informacji i pozycji bibliotek
uniwersyteckich wśród innych placówek informacyjnych.
|