więcej o kierunkach studiów>>>
Szanowni Państwo,
Wydział Nauk Historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika prezentuje propozycję współpracy w zakresie nauk historycznych.
Corocznie do szerokiego grona odbiorców kierujemy wiele, krajowych i międzynarodowych konferencji oraz prelekcji polskich i zagranicznych ekspertów. W ramach Wydziału prężnie działają studenckie koła naukowe, inicjujące ciekawe projekty popularno-naukowe adresowane do różnych grup wiekowych. Tak szeroka oferta dydaktyczna stanowi cenne źródło wiedzy humanistycznej, które możecie Państwo wykorzystać w kształceniu młodego pokolenia.
Zapraszamy do współpracy, licząc na pozytywną reakcję, załączamy proponowane formy wspólnego działania. Obejmują one: prelekcje popularno-naukowe, pogadanki, wykłady problemowe, warsztaty, pokazy, wizyty w gabinecie zabytków. Zachęcamy także do zapoznania się z ofertą kształcenia na naszych kierunkach studiów.
Wydział Nauk Historycznych jest największą w Polsce Północnej tego typu jednostką, w skład którego wchodzi: Instytut Archeologii, Instytut Historii i Archiwistyki, Instytut Informacji Naukowej i Bibliologii, Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej oraz Katedra Historii Sztuki i Kultury. O naszej sile i pozycji świadczy posiadanie od wielu lat najwyższych kategorii naukowych, certyfikatów Polskiej Komisji Akredytacyjnej i Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. 140 pracowników naukowo-dydaktycznych, kształci studentów na ośmiu kierunkach studiów. Prowadzimy wiele ciekawych projektów badawczych i popularno-naukowych, które są atrakcyjne z Państwa perspektywy, a nowoczesny budynek Collegium Humanisticum, to dziś najlepsza w Polsce Północnej baza naukowo-dydaktyczna, do skorzystania z której zachęcamy.
Zaprezentowaną poniżej ofertę edukacyjną możemy dostosować do Państwa potrzeb. Do dyspozycji pod nr. tel. +48 56 611 23 16, e-mail tomaszgo@umk.pl, pozostaje Pełnomocnik Dziekana ds. Promocji – Tomasz Górzyński.
OFERTA EDUKACYJNA WYDZIAŁU NAUK HISTORYCZNYCH UMK W TORUNIU
GRY MIEJSKIE:
Esencją gier miejskich jest wykorzystywanie przestrzeni jako istotnego elementu rozgrywki a formy zabawy i ducha rywalizacji w edukacji. Naszym zamiarem jest wykorzystanie gier do poznawania przeszłości naszego miasta i regionu, poznawania miejsc związanych z jego przeszłością i ludzi z nim związanych, pokazania archiwów jako kopali źródeł historycznych, z których pokładów korzystać może każdy. W ciekawej formie, w zabawny sposób, przy pełnym zaangażowaniu łączymy przyjemne z pożytecznym, zabawę z naukową a wiedzę z umiejętnościami. Sprawdź nas – zapraszamy do gry!
1.Zaginiony rękopis Mikołaja Kopernika
2.Kapsuła czasu
3.Strażnicy Porządku: Brudne Wojny, cz. I
GABINET ZABYTKÓW ARCHEOLOGICZNYCH:
W gabinecie zgromadzono ponad tysiąc przedmiotów wykonanych z metali, drewna, gliny, kości i poroża, związanych z różnymi aspektami życia codziennego społeczności pradziejowych, średniowiecznych i nowożytnych. Główną ekspozycję stanowią uporządkowane chronologicznie zabytki. Najstarsze pochodzą sprzed 100 tys. lat, najmłodsze zaś końca XVIII wieku. W swoich założeniach gabinet, poza funkcją sali ćwiczeniowej dla studentów archeologii, ma być również przeznaczony do zwiedzania przez szersze grono odbiorców, zwłaszcza młodzież szkolną. Umożliwi to młodemu pokoleniu poszerzenie wiedzy dotyczącej najstarszych dziejów ziem polskich, w tym naszego regionu
1.Dzieje człowieka od epoki kamienia do dziś
2.Dzieje człowieka w zasięgi ręki – ćwiczenia dydaktyczne na zabytkach archeologicznych
TURYSTYKA:
Miasto Toruń nie kryje już przed Tobą tajemnic? Znasz jego zabytki, bogatą przeszłość, piękne legendy? A może masz ochotę zobaczyć miasto, którego już nie ma i wybrać się z nami w archiwalną podróż w przeszłość? To doskonała okazja, żeby zobaczyć to czego nie widzą inni i przeżyć przygodę nie dostępną dla wszystkich. Kontakt twarzą w twarz z dziełem sztuki, zetknięcie się z substancją zabytkową to niesamowite przeżycie a zarazem codzienność i wielka zaleta. Celem jest opisanie obiektów artystycznych i ukazanie tym samym wokabularza historyka sztuki oraz reguł rządzących ich opisem. Zajęciom towarzyszyć będzie opowieść o tym, co wiadomo o świadectwach kultury.
1.Alternatywne zwiedzanie toruńskiej starówki – Toruń z końca XVIII wieku okiem litewskich podróżników
2.Toruńskie mosty – wycieczka może być połączona z rejsem po Wiśle „Katarzynką”
3.Spacer po Toruniu śladami kultury żydowskiej
4.Spacer śladami gotyckiego detalu architektonicznego po sakralnych i świeckich budowlach Torunia
WARSZTATY:
Warsztaty są formą interakcji między prowadzącymi i uczestnikami. Celem ich prowadzenia jest nie tylko przybliżenie uczestnikom wiedzy z zakresu nauk humanistycznych, ale przede wszystkim jej praktyczne wykorzystanie. Działania te opierają się na metodologii i metodach nauk historycznych, prezentując w sposób praktyczny humanistykę.
archeologiczne
1.Metody badań wykopaliskowych
2.Warsztaty ceramiczne
3.Warsztaty metalurgiczne
archiwistyczne
1.Fotografia rodzinna – sentymentalne źródło historyczne
2.Teatralny afisz – mała historia wielkiej instytucji
3.Z heraldyką za pan brat
4.Jak pracuje kancelaria? czy współczesna organizacja pracy biurowej
5.Genealogia dla każdego czyli jak badać historię swojej rodziny
6.Pieczątki, pieczęcie, stemple
7.Jak powstawał dokument?
8.Kobelniki, Złotniki, Tupadły … – onomastyka w pracy historyka
9.Jak korzystać z zasobu archiwów? Poradnik młodego kwerendzisty
etnologiczno-antropologiczne
1.Antropologia jako sztuka słuchania i rozumienia drugiego człowieka
2.Odkrywanie codzienności. Antropologiczne zadziwienie
z zakresu informacji naukowej i bibliologii
1.Luwr na wyciągnięcie ręki (e-zwiedzanie)
2.Bogactwo bibliotek cyfrowych (przegląd najważniejszych projektów)
3.Matura bez Google? – to możliwe!!!
4.Ukryty Internet dla każdego
5.Niebezpieczeństwa i pułapki w sieci
6.Jak napisać dobrą bibliografię?
7.Narzędzia nowoczesnego biznesmena
8.Sprzedawca – zawód przyszłości?
WYKŁADY, PRELEKCJE POPULARNO-NAUKOWE I POGADANKI:
z zakresu archeologii
1.„Groby olbrzymów”, obserwatoria astronomiczne czy miejsca kultu przodków? Budowle megalityczne w prehistorycznej Europie
2.Archeologia. Zabawa i nauka
3.Przeszłość zamknięta w zabytkach
4.Z ziemi do muzeum. Wykład z prezentacją multimedialną i pokazem zabytków archeologicznych
5.Historia kostiumologii na bazie wyników badań archeologicznych. Wykład połączony z pokazem mody
6.Tajemnice zwierząt w ziemi ukryte
7.Groby. Bogowie. Uczeni
8.Magia zamków
9.Tajemnice polskich jezior
10.Historia jedwabiu na ziemiach polskich
11.Łowcy niedźwiedzi jaskiniowych kontra Łowcy mamutów
12.W warsztacie garncarza greckiego
13.Gdzie była Grecja? Czyli kilka słów o Wielkiej Kolonizacji
14.Kultura grobowa starożytnej Grecji i Rzymu
15.Rzym a prowincja
16.Życie codzienne w Atenach w okresie klasycznym
z zakresu archiwistyki
1.Archiwum domowe, archiwum państwowe, archiwum w urzędzie – co to jest archiwum?
2.Archiwa skarbnicą pamięci i źródłem informacji
3.Metry i kilometry akt – co można znaleźć w archiwum?
4.Archiwum przyjazne użytkownikom – kto i w jaki sposób może korzystać z materiałów przechowywanych w archiwum?
5.Dokumentalista, kancelista, archiwariusz, archiwista – zawód archiwisty wczoraj i dziś
6.Dokumenty i ich wartość czyli do czego służy dokument?
7.Vademecum młodego historyka… podstawy badań historycznych dla początkujących
8.Skaner, aparat, kamera… elektronika w pracy archiwisty
9.Akta metrykalne i akta stanu cywilnego w zasobach archiwów
10.Rodzaje i formy dokumentacji w zasobach archiwów
z zakresu etnologii – antropologii kulturowej
1.Bóg przemówił po tybetańsku. Krótka historia tłumaczenia Biblii
2.Czy dusza ma imię? O tradycyjnych wierzeniach afrykańskich
3.Czy wiesz, co jesz? Kultura na talerzu
4.Himalaje – życie w krainie najbliżej nieba
5.Jak żyć, uczyć się i pracować w globalnym i międzykulturowym świecie? Dlaczego potrzebujemy antropologów?
6.Muzeum nie musi być nudne, czyli o Nowej Muzeologii
7.Na granicy światów – z tradycji wierzeń ludowych
8.Polowanie na obcych – tekst i obraz jako narzędzia walki
9.Rajskie życie etnologa. Badania terenowe na Bali
10.Tożsamość kulturowa młodzieży. Pomoc czy przeszkoda?
11.W poszukiwaniu zaginionej arki – o polskim ludzie i jego badaczach
12.Wędrówki dalekie i bliskie, czyli krótka historia etnograficznych badań terenowych
13.Z Polski na krańce świata. Bronisław Malinowski – wybitny Polak i ojciec antropologii kulturowej
z zakresu informacji naukowej i bibliologii
1.Prawo autorskie dla każdego
2.Sztuka książki. O nietypowych oprawach słów kilka
3.Tabloidyzacja mediów. Etyka dziennikarska
4.Nowoczesne formy prasy
z zakresu historii
1.Kopernik, astronomia i kuchnia. Tajemnica najstarszej drukowanej książki kucharskiej
2.Mikołaj Kopernik – fakty i mity
3.Toruń – opowieść o początkach miasta
4.Olędrzy i mennonici w regionie kujawsko-pomorskim (XVI-XX w.)
5.Smak historii: zapomniana kuchnia staropolska
6.Smak regionu. Dawne książki kucharskie z terenu województwa kujawsko-pomorskiego
7.Kujawy – moja mała ojczyna
8.Mikołaj z Ryńska i Towarzystwo Jaszczurcze – z dziejów średniowiecznego rycerstwa na ziemi chełmińskiej
9.Zbrodnia katyńska. Geneza-przebieg-kłamstwo-droga do odkrycia prawdy…
10.Eksterminacja mieszkańców Torunia i okolic jesienią 1939 r.
11.Holokaust w wymiarze lokalnym. Losy Żydówek z podobozu KL Stutthof – Baukommando Weichsel (OT Thorn)
12.Zygmunt Działowski (1843-1878) – założyciel Towarzystwa Naukowego w Toruniu
13.Wizyta Fryderyka Chopina w Toruniu w 1825 r.
z zakresu historii sztuki
1.Kultura Żydów europejskich
2.Kultura Żydów polskich
3.Sztuka starożytnego Izraela
4.Współczesny Izrael i nowe media
5.Sztuka i architektura synagogalna od antyku po czasy współczesne
6.Architektura starożytnego Rzymu
7.Sztuka bizantyjska
8.Akt – studium idealnego piękna (sztuka i kultura grecko-rzymska)