Szanowni Państwo,
Pragniemy serdecznie zaprosić na organizowany przez Zespół Realizacji Badań "Pryzmat" VIII Dzień Badacza. W tym roku hasło przewodnie seminarium to: „Dlaczego socjologia?”
Wydarzenie odbędzie się 17 maja 2017 r. (środa) w Instytucie Socjologii w sali IX. Prelegentami będą badacze działający w różnych dziedzinach, którzy są absolwentami toruńskiej socjologii. Zasadnicza część wydarzenia potrwa od godz. 9:45 do 14:00,
po czym będą miały miejsce zajęcia dedykowane poszczególnym grupom.
Harmonogram VIII Dnia Badacza:
9:45 Wystąpienie powitalne Dziekana Wydziału Humanistycznego, prof. Radosława Sojaka
10:10 Wystąpienie powitalne Dyrektora Instytutu Socjologii, prof. Tomasza Szlendaka
10:30 Filip Gołębiewski, Fundacja Stabilo - "A co ty wnuczusiu będziesz po tym robił, czyli życiowe rozterki socjologa praktykującego"
11:05 Tomasz Jankowski, Biuro Karier UMK - "Samodzielni, rozwijający się i kolorowi - pracownicy przyszłości"
11:40 Przerwa kawowa
12:20 Marcin Spławski, Danae sp. z o.o. - "Przydatność socjologii w zarządzaniu organizacjami"
12:55 Joanna Suchomska, Pracownia Zrównoważonego Rozwoju - "Socjolog zaangażowany, czyli o innym wymiarze badań społecznych i pokusie wpływania na lokalną społeczność"
13:30 Przerwa kawowa
14:00 Martyna Hoffman, Instytut Socjologii, Fundacja Court Watch - "Jak wybrać studia i nie rzucić ich po pierwszym roku?" (Zajęcia dedykowane licealistom, czas trwania 1h)
15:00 Tomasz Jankowski, Biuro Karier UMK - Warsztaty z Tableau Public, interaktywnego narzędzia do wizualizacji danych. Możliwość nabycia umiejętności: Łączenia i prawidłowej identyfikacji wielu (bardzo rożnych) zbiorów danych, pivot danych, podstawowe wizualizacje - w tym wizualizacje na mapach i zmian w czasie. (Warsztaty dedykowane studentom, ograniczona ilość miejsc - uprzednia rejestracja przez Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. , czas trwania 2h)
Partnerami medialnymi wydarzenia są TVP3 Bydgoszcz, Radio PiK, dziendobrytorun.pl, Chillitorun.pl, Głos Uczelni, Krzyk Uczelni, mojasocjologia.pl.
Serdecznie zapraszamy!
VIII Dzień Badacza 2017 - Plakat
VIII Dzień Badacza 2017 - Ulotka
Instytut Socjologii już po raz siódmy gościł funkcjonujących na rynku badaczy
społecznych. 18. maja w „Harmonijce” odbyło się kolejne otwarte seminarium badawcze
„Dzień Badacza”, organizowane przez Zespół Realizacji Badań Pryzmat przy Instytucie
Socjologii UMK. W tym roku hasłem przewodnim wydarzenia było „Stare media, nowa
rzeczywistość”.
Tym razem Dzień Badacza zaczął się nietypowo, bo od trzygodzinnych warsztatów
prowadzonych przez Krzysztofa Polaka z Semiotic Solutions – firmy realizującej badania
semiotyczne dla marketingu na licencji legendarnej brytyjskiej Semiotic Solutions założonej
w latach 80. przez Virginię Valentine, prekursorkę semiotyki komercyjnej. W pierwszej
części warsztatów prowadzący przybliżył uczestnikom podstawy teoretyczne związane z
rozwojem semiologii i semiotyki. Przywołane zostały nazwiska Ferdinanda de Saussure’a,
Charlesa Peirce i Rolanda Barthesa. W części praktycznej, uczestnicy pracując w kilku
osobowych grupach, zapoznawali się z trzema technikami analizy semiotycznej obiektów
wizualnych: analizą kodów, analizą RDE, analizą z zastosowaniem kwadratu semiotycznego.
Poprzez praktyczne ćwiczenia można było zobaczyć, za pomocą jak różnych kodów
wizualnych tworzone są kampanie społeczne dotyczące zanieczyszczenia
powietrza albo jak utworzyć kwadrat semiotyczny Greimasa z… etykiet po piwie.
Po warsztatach rozpoczęła się część panelowa, którą już tradycyjnie otworzył dyrektor IS
UMK Tomasz Szlendak. Jako pierwszy wystąpił Patryk Polkowski z Ipsos Connect, mówiąc
o wybranych metodologiach Ipsos Connect stworzonych do badania reklamy. Z wystąpienia
można było dowiedzieć się, czym dla marketingu jest insight i co jest ważniejsze dla
skuteczności reklamy – częstotliwość przedstawienia w mediach czy sama koncepcja
reklamy. Uczestników Dnia Badacza szczególnie zainteresowała metoda facial coding, która
pozwala uzyskać informacje o mimice odbiorców reklamy.
Drugim gościem z Ipsos Connect była Magdalena Lewandowska, która w referacie „Co
(zazwyczaj) działa, a co (przeważnie) nie działa w reklamie?” opowiadała między innymi o
roli emocji w reklamie czy znaczeniu celebrytów dla sukcesu (lub porażki) reklamy. Z
wystąpienia badaczki, słuchacze Dnia Badacza mogli dowiedzieć się, jakie cechy powinna
posiadać dobra reklama.
Panel zakończyło wystąpienie Anny Piechockiej, studentki Instytutu Socjologii UMK oraz
przedstawicielki Centrum Monitorowania Dyskursu Publicznego. Prelegentka opowiadała o
projekcie i stosowanej w jego ramach metodologii. Pokazywała, jak zróżnicowana może być
obecność polityków w tradycyjnych mediach (programach telewizyjnych i stacjach
radiowych) w zależności od programu, stacji i bieżących wydarzeń politycznych.
Anna Dwojnych
Instytut Socjologii już po raz szósty stał się areną wymiany doświadczeń badaczy z całej Polski. 20. maja w „Harmonijce” odbyło się kolejne otwarte seminarium badawcze „Dzień Badacza”, organizowane przez Zespół Realizacji Badań Pryzmat przy Instytucie Socjologii UMK. W tym roku hasłem przewodnim wydarzenia była rodzina.
Dzień Badacza, już tradycyjnie, otworzył dyrektor IS UMK Tomasz Szlendak. Pierwszy panel rozpoczęło wystąpienie Magdaleny Żadkowskiej. Żadkowska opowiadała o swoim projekcie badawczym dotyczącym podziału obowiązków domowych w małżeństwach polskich, norweskich oraz mieszanych. Na podstawie wywiadów przeprowadzonych z parami oraz badań etnograficznych (polegających na towarzyszeniu parom w ich codziennym w życiu - przygotowaniu i spożywaniu posiłków, sprzątaniu, opiece nad dzieckiem), badaczka porównywała style życia Polaków i Norwegów, a także skłonności w obu krajach do odtwarzania stereotypów związanych z rolami płciowymi.
Kolejny gość, Aldona Żurek z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, mówiła o kryzysie instytucji małżeństwa w Europie, w tym Polsce. Słuchacze mogli zapoznać się z danymi dotyczącymi liczby rozwodów w Polsce, liczy zawieranych małżeństw, preferowanych stylów życia oraz tego, co dla większości Polaków oznacza dziś termin „rodzina”. Aldonek Żurek przytaczała również koncepcje takich badaczy jak Francis Fukuyama czy Ron Lesthaeghe, dotyczące zysków społecznych z zakładania rodzin.
W drugim panelu jako pierwszy wystąpił absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych, Aleksander Wasiak-Radoszewski, opowiadając o analizie polskiego dyskursu publicznego (prasowego) dotyczącego rodzin z wyboru. Wystąpienie Wasiak-Radoszewskiego oparte było na fragmencie artykułu opublikowanego w „Studiach Socjologicznych” (nr 4/2014(215)), napisanego wspólnie z Krzysztofem Arcimowiczem i Katarzyną Dębską.
Z kolei Małgorzata Sikorska, współautorka raportu „Ciemna strona macierzyństwa”, mówiła o kosztach macierzyństwa w Polsce – lękach, frustracjach, konfliktach z bliskimi oraz pozycji społecznej matek w Polsce.
Część referatową zakończyło wystąpienie Aleksandry Magoń, oparte na badaniach przeprowadzonych przez nią w Wielkopolskim Ośrodku Adopcyjnym (Filia w Pile). Prelegentka opowiadała o trudnościach, z jakimi badacz musi się zmierzyć, podejmując tak drażliwą kwestię, jak zrzekanie się praw rodzicielskich. Na podstawie badań naszkicowany został portret matki, zrzekającej się praw rodzicielskich.
Ci, którzy zostali do końca Dnia Badacza, mieli przyjemność uczestniczyć w warsztatach z wprowadzenia do analizy sieci społecznych, prowadzonych przez Dominika Batorskiego –adiunkta w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, czym jest analiza sieci, jakie są jej możliwości i kiedy warto do niej sięgnąć. Mogli także zapoznać się z programami komputerowymi do analiz sieciowych: „R” oraz „RStudio” i samodzielnie sprawdzić ich działanie.
Dzień Badacza tradycyjnie został zwieńczony spotkaniem integracyjnym w nieformalnej atmosferze. Na kolejny zapraszam za rok!
Anna Dwojnych
Już 20 maja 2015 roku zapraszamy na VI Dzień Badacza. Tym razem tematyka spotkania to "Socjologia (dla) rodziny".
Dzień Badacza rozpocznie się o 11:30. Zapraszamy na dwa panele z wystąpieniami na temat metodologii badania rodziny oraz warsztaty analityczne. Wieczorem zapraszamy na spotkanie integracyjne.
Panel 1 (życie w parach i nie-parach) 11:30-13:10
Otwarcie – profesor Tomasz Szlendak 11.30 – 11. 45
1. Magdalena Żadkowska - Z dyktafonem wśród par - o szansach i zagrożeniach prowadzenia badań w czyjejś kuchni i jadalni
2. Aldona Żurek - Kiedy małżeństwo stanie się dobrem rzadkim
13.10 - 13.25 przerwa na kawę
Panel 2 (rodzinne wybory) 13.25-15.25
1. Aleksander Wasiak - Radoszewski - Analiza polskiego dyskursu prasowego nt. rodzin z wyboru – wybrane aspekty
2. Małgorzata Sikorska - Dlaczego w Polsce rodzi się mało dzieci? - o "kosztach" i "zyskach" z macierzyństwa
3. Aleksandra Magoń - Zrzekanie się praw rodzicielskich - możliwości i trudności przeprowadzania badania
17.00 – 19.00 warsztaty – Dominik Batorski - Wprowadzenie do analizy sieci społecznych
19.30 spotkanie integracyjne
Wstęp wolny! Na warsztaty obowiązują zapisy (szczegóły: https://www.facebook.com/events/375994929265681/).
Możecie dołączyć do nas w każdej chwili.
Patronaty medialne:
Przedstawiamy oficjalny harmonogram V Dnia Badacza, który odbędzie się 14 maja 2014 roku w sali IX Wydziału Humanistycznego UMK:
9.45-10.00 – Wstęp (prof. Tomasz Szlendak)
I Panel 10.00- 12.00 (moderator: Anna Trząsalska)
$1 1. Edwin Bendyk – Zrozumieć rewolucję. Jak badać sieciowe ruchy społeczne?
$1 2. Dr Piotr Siuda – „Dzieci Sieci” – kolejne fazy projektu i ustalenia
$1 3. Wojciech Walczak - W sieci społecznej nic się nie ukryje. Jak wypełniać luki w danych z Facebooka?
$1 4. Magdalena Janczur-Knapek (GUS) – Elektronizacja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2011 r. oraz jej aspekt społeczny
II Panel 12.15 – 13.45 (moderator: Beata Bielska)
$1 1. Tomasz Dulinicz (smartscope) - Badania konsumenckie w internecie: tips, tricks and traps
$1 2. Michał Lutostański (TNS Polska) - Emocje robią różnicę, czyli o ilościowych technikach projekcyjnych przy testowaniu opakowań
$1 3. Katarzyna Zaniewska (LOTTO) - Badacz jako tłumacz
III Panel: 14.00 – 15.30 (moderator: Krzysztof Wesołowski)
$1 1. Dr Piotr Stankiewicz – LULU, NIMBY czy BANANA? Konflikty technologiczne w społeczeństwie ryzyka
$1 2. Bożena Bednarek-Michalska - Otwarta nauka i nowoczesne narzędzia komunikacji naukowej
$1 3. Anna Dwojnych i Kamil Łuczaj – Jak badać seriale i ich widzów? O socjologicznej analizie kodowania i dekodowania treści społecznych
Przerwa obiadowa
Warsztaty: 16.30-18.30
$1 1. Dr Dominik Batorski – Analiza sieci dla początkujących
19.00 – Spotkanie integracyjne
Strona 1 z 3