Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia, red. R. Degen, M. Jabłońska, wyd. Wydawnictwo
Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2020, ss. 182, il.
Fragment Wstępu:
Dziewiąty tom "Biblioteki Zarządcy Dokumentacji" został poświęcony rozważaniom nad tym, co sprzyja, a co przeszkadza
w sprawnym zarządzaniu dokumentacją w instytucji. Przyjęte na świecie pojęcie records management wskazuje na dział
zarządzania administracyjnego, którego celem jest osiąganie ekonomiki i skuteczności w tworzeniu, przechowywaniu i rozmieszczeniu
dokumentacji w ciągu całego jej cyklu życiowego. Wspomniane w definicji dążenie do efektywności w postępowaniu z dokumentacją
w naturalny sposób prowadzi zarządców do wyszukiwania barier, które należy przełamać. Mogš nimi być między innymi źle zaprojektowane
pomoce kancelaryjne, zmienność regulacji prawnych, nieracjonalny i nieprzejrzysty podział zadań między pracownikami. W kontrze do barier
i ograniczeń stoją natomiast możliwości, które stymulują proces postępowania z dokumentacją. Przykładem może być tu ład
wewnętrzny w organizacji, rozsądne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technicznych czy zbudowanie właściwych relacji
wśród pracowników.
Spis treści:
Wstęp - s. 5
Halina Dudała - "Precz z balastem w formularzach!" czyli o organizacji kancelarii kurii diecezjalnej w Katowicach w okresie międzywojennym - s. 11
Marcin Smoczyński - Wykaz akt jako narzędzie sprawnego zarządzania dokumentacją - s. 27
Bożena Kierzkowska - Zarządzanie dokumentacją w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu w świetle nowych przepisów kancelaryjno-archiwalnych - s. 45
Katarzyna Pepłowska - Zmienność prawa a zarządzanie dokumentacją - studium przypadku na przykładzie dokumentacji osobowo-płacowej - s. 65
Halina Robótka - Zarządzanie dokumentacją w dobie informatyzacji - s. 97
Tomasz Karaś - Od narzędzi informatycznych do EZD. Bariery w procesie wdrażania elektronicznego zarządzania dokumentacją w Urzędzie Miasta Krakowa i miejskich jednostkach organizacyjnych - s. 117
Paweł Wlezień - Dane gromadzone w EZD. Kilka refleksji o potencjale badawczym informacji powstających i gromadzonych w systemach EZD - s. 139
Jacek Urbański - Psychologiczne aspekty zarządzania pracownikami w instytucji - s. 157
Magdalena Niedźwiedzka - Zarządzanie dokumentacją w instytucjach z perspektywy studentów-praktykantów - s. 167
|
o Bibliotece Zarządcy Dokumentacji
t. 1 - Halina Robótka, Współczesna biurowość
t. 2 - Współczesna dokumentacja urzędowa
t. 3 - Wanda K. Roman, Podstawy zarządzania informacją
t. 4 - Współczesna biurowość w administracji publicznej
t. 5 - Paulina Bunkowska, Marlena Jabłońska, Halina Robótka, Współczesna dokumentacja typowa
t. 6 - Archiwa bieżące. Zagadnienia teoretyczne i praktyczne rozwiązania
t. 7 - Zarządzanie dokumentacją. Badania i dydaktyka
t. 8 - Katarzyna Pepłowska, Archiwa cyfrowe w wybranych krajach europejskich, USA i Australii
t. 9 - Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia
t. 10 - Dobre praktyki zarządzania dokumentacją
kontakt
|