Fort pośredni zbudowany w 1888 r. po prawej stronie torowiska przy trakcie kolejowym Toruń-Iława, pierwotnie jako schron noszący nazwę "Stützpunkt". Wraz z budowanym w tym czasie Fortem I i istniejącym Fortem II miał wzmocnić wschodni kierunek frontu, od strony granicy z Rosją. Bezpośrednim zadaniem fortu była ochrona traktu kolejowego oraz obrona dworca kolejowego Toruń-Mokre (dziś Toruń Wschodni). Już w 1892 r. dokonano modernizacji obiektu nadając mu charakter forteczny. Wokół obiektu wykopano fosę oraz cztery stanowiska otwarte dla dział polowych. Fosa opasana została przeszkodami z drutu kolczastego wypełnionymi maską drzewną. Ze względu na niskie położenie dzieła fosa samoczynnie wypełniała się wodą, która następnie odprowadzana była systemem odwadniającym do Strugi Toruńskiej. ![Widok ogólny](fort_iii/fort3_bok_m.jpg)
Fort III był dziełem niewielkim, przeznaczonym dla jednej kompanii piechoty, przystosowanym do wytrzymania pocisków artylerii polowej. W 1908 r. dzieło zostało dodatkowo wzmocnione poprzez wymurowanie trawersowych murów w miejscu zamurowanym otworów okiennych. Fort uzupełniony został również betonowymi podwalniami dla dział kalibru 120 mm.
W tym samym roku co fort wybudowano do niego również drogę dojazdową. Była to droga umocniona o długości 75 i szerokości 4 metrów, bez drzewostanu, otwarta, nie zamaskowana.
Długa Bateria
Obronę dworca kolejowego i traktu do Iławy uzupełniała tzw. Długa Bateria znajdująca się po lewej stronie torowiska. Chronologicznie był to obiekt wcześniejszy o 5 lat od opisywanego wyżej Fortu III. Powstał w 1883 r. jako pierwsze dzieło międzypola twierdzy toruńskiej. Całość dzieła rozciąga się na wale o długości 310 m. Obiekt podzielony został na dwie lub trzy baterie dział rozdzielone czterema trawersami pod którymi znajdowały się schrony. Każdy ze schronów dwa pomieszczenia o charakterze remiz działowych oraz dwie nisze amunicyjne. Podobnie jak Fort III bateria osłonięta była mokrą fosą oraz zabezpieczona płotem.
|